Dag 19 1 augustus - Reisverslag uit Haines Junction, Canada van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 19 1 augustus - Reisverslag uit Haines Junction, Canada van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 19 1 augustus

Door: Jasper Lagemaat

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 Augustus 2015 | Canada, Haines Junction

De laatste dag alweer in Canada. Maar ook weer gelijk de verjaardag van Tante T. Van harte gefeliciteerd tante!!! Zo'n week gaat best snel, maar we gaan Alaska weer onveilig maken. De auto hadden we gisteravond al ingepakt, dus we konden vandaag meteen op pad. We wilden eerst nog een wandeling maken bij het Kluane Lake, maar het weer zat niet echt mee, maar de omgeving viel ook wel een beetje tegen. Dus zijn we maar door gereden naar Burwash Landing waar het Kluane Museum of Natural History is. Dat is een klein museum van alle wilde dieren die hier in het gebied leven. Daar een rondje gemaakt, en zijn toen aan één stuk door gereden. Ons werd gister verteld dat er op de weg naar Tok heel veel wegwerkzaamheden zijn. Daar hebben we rekening mee gehouden. Op een gegeven moment moesten we stoppen omdat we niet alleen verder mochten rijden, we moesten namelijk achter een 'pilot' auto rijden. Dat is een soort van begeleidingsauto waar je steeds achter moet blijven. Beetje onzinnig, maar dat zijn nou eenmaal de regels hier. Gelukkig duurde het niet heel lang voordat we weer zelf mochten gaan rijden en drukte het gaspedaal goed in. Na anderhalf uur rijden hadden we wel zin in een broodje en hebben de auto op een parkeerplaats gezet en even lekker een broodje gegeten. Nog voordat we de grens over gingen, waren we nog even gestopt in het plaatsje Beaver Creek. Daar was een Visitor Center en gingen we even vragen of we nog wat konden doen deze middag. De vrouw achter de balie vertelde ons dat er een kleine wandeling is richting de Beaver creek zelf. Wij met volle moed die wandeling gaan doen, was het dus gewoon een 'wandeling' langs de snelweg. En de muggen hier zijn echt teveel, we waren nog geen 10 minuten buiten, maar we waren allemaal wel meer dan 10 keer gebeten. Snel maar weer de auto in en richting de grens gereden. Bij de grens moesten we een paar minuten wachten want er waren een paar auto's voor ons. Dus ome F ging een paar foto's maken voordat we de grens over gingen. Toen we bij de douane stonden, liet meneer de douanier een bord zien met de tekst erop "No photos behind this point". Dus ome F moest even persoonlijk naar binnen komen om de foto's te verwijderen. Maar we kregen in ruil wel een hele mooie stempel in ons paspoort. Even verder op stopte ome F om een kleine plas pauze in te lassen, en heb ik het stuur over genomen tot aan Tok. In Tok aangekomen zijn we langs het motel gegaan waar we in eerste instantie zouden gaan slapen, maar omdat Tante T een betere locatie had gevonden had ze die 2 nachten daar geannuleerd. Maar die mensen van dat motel hadden toch nog één nacht in rekening gebracht. Dus even een appeltje met de manager geschild en hebben toch ons geld terug gekregen. Eigenlijk mag je die appels wel weglaten want we waren binnen een paar minuten weer buiten. Ook was hier een restaurant en tante T wilde hier eten want het is natuurlijk haar verjaardag. Nog even snel een paar boodschappen gedaan en toen door gereden naar het huisje. Tante T heeft heerlijke bruschetta voor ons gemaakt, wat ook meteen het voorgerecht was. Na het voorgerecht hebben we ons verplaatst naar het restaurant en hebben daar ons diner voortgezet. We hebben heerlijk gegeten en zijn voldaan terug gegaan naar het huisje. Daar kwam de gastvrouw ons verrassen met een verjaardagstaart voor Tante T's verjaardag. Wat ook meteen het dessert is. Die ze dezelfde dag nog zelf gemaakt had met zelf geplukte blauwe bessen hier uit de bergen. Die hebben we lekker opgegeten samen met een kop warme chocolademelk. En zo is Tante T alweer een jaartje ouder geworden en wij weer een dag ouder.