Dag 20 2 augustus - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 20 2 augustus - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 20 2 augustus

Door: Jasper Lagemaat

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Valdez

De dag dat we naar Valdez vertrekken. Na een ontbijt zijn we de auto ingestapt en meteen naar Valdez vertrokken. Gister had Ome F in het museum gelezen dat een moos ook een goede zwemmer is. Dus bij elk meer dat we tegen kwamen was het "even rustig rijden, misschien dat er een moos staat". Dus ook vandaag, een auto voor ons ging de weg af en Ome F zei meteen "ze zien een moos in een meer staan". En verrek, er staat er nog één ook. Een vrouwtje met kind lief lekker wat drinken. Wij de auto ook langs de weg geparkeerd en heeft Ome F mooi een paar foto's van kunnen maken. Tenminste, als je 33 foto's van 1 moos en 1 baby moos een paar vind, dan wel. Na die 33 foto's zijn we weer de auto ingestapt en verder gereden. Ook vandaag kregen we weer te maken met een 'pilot' auto. Gelukkig duurde het niet heel lang voordat we weer zelfstandig verder mochten rijden. Het was inmiddels alweer half 3, dus tijd voor een lunch. Na de lunch zijn we weer vrolijk verder gereden. En op een gegeven moment word het landschap alleen maar mooier en mooier. Dan komt er weer een mooi uitzicht punt aan de linker kant, en 3 km verderop weer aan de rechter kant. Toen werd het echt prachtig! Schitterende bergen met gletsjers en watervallen. En we bleven maar tussen de bergen door rijden, terwijl Valdez een vissersplaats is. Dus ik dacht steeds "we blijven maar bergen zien, dus we zijn er voorlopig nog niet". Wat blijkt nou, Valdez is omringt door bergen. Dus in Valdez aangekomen heb je overal om je heen alleen maar bergen. Schitterend! We hebben snel ingecheckt en naar het Visitor Center gereden om te informeren of ik op een georganiseerde vistrip kan. Daar werden we doorverwezen naar een ander bedrijf die daar meer over weet. En ik kan alleen op een halve dagtrip want we moeten daarna weer een heel eind rijden. Morgen kan ik niet want dan gaan we de Prince William Sound Cruise maken, dat is een cruise langs één van de gletsjers die aan het water ligt, en ook doen we gelijk walvissen spotten. En dinsdag moeten we dan rijden. Ook zagen we een foto hangen in het Visitor Center hangen van een beer die een zalm uit de rivier sloeg. En wij dachten dat dat een excursie is die wij al hadden gezien, maar 500 dollar per persoon kost. Dus Tante T zei "that's a very expensive excursion". Dus die vrouw zei "expensive? It's free, it's about 10 minuts drive from here" Dus wij meteen vragen waar dat is, en kregen een mooie routekaart waarop precies stond aangewezen waar we moesten zijn. En de beste tijd om daar naar toe te gaan is halverwege de avond, dus kunnen Ome F en ik daar mooi naar toe als Tante T aan het koken is. Toen zijn we naar het bedrijf gereden waar we een vistocht wilden gaan boeken, blijkt dat ze geen halve dag trips doen. Alleen bij aanmeldingen van 4 personen en meer. Maar gelukkig komen we nog bij andere vissersplaatsen dus heb ik nog kansen zat. Toen nog even boodschappen gedaan en hebben we Tante T afgezet bij het appartement met de boodschappen en zijn Ome F en ik naar de beren zalm vang plek gereden. Wij daar aangekomen, geen beer... Maar wel 80.000 zalmen als het er geen 90.000 zijn. Nee grapje, maar het waren er echt belachelijk veel. Maar we moesten weer op tijd terug zijn voor het eten, en zijn we maar snel terug gereden naar het appartement. Daar heerlijk gegeten zoals altijd als Tante T kookt. En zo zijn we alweer aan het einde van dag 20 beland.