Dag 15 Dinsdag 28 juli - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 15 Dinsdag 28 juli - Reisverslag uit Whitehorse, Canada van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 15 Dinsdag 28 juli

Door: Jasper Lagemaat

Blijf op de hoogte en volg Jasper

28 Juli 2015 | Canada, Whitehorse

Vandaag een hele lange reisdag voor de boeg. En die moet je natuurlijk beginnen met een goed ontbijt zoals elke dag. Maar nog voordat we naar Whithorse gingen rijden, zijn we nog langs het Visitor Center geweest om een cruise te boeken in Valdez die door de fjorden vaart en bij gletsjers uitkomt. Dat is geboekt en we gaan nu paar op pad naar Whitehorse. Na een half uurtje rijden namen we al een korte pauze en had ik het stuur overgenomen want Ome F viel zowat in slaap, en dat moeten we natuurlijk niet hebben dat je in slaap valt als je aan het rijden bent. En na ongeveer 2 uurtjes rijden was de tank ook alweer bijna leeg en hebben die dan ook maar weer even gevuld. Ook maar meteen een broodje gegeten want dat vonden we ook wel een goed plan. Met de gevulde magen zijn we weer op pad gegaan en ik zat weer in de bijrijderstoel. Onderweg nog een paar mooie foto's weten te maken van het uitzicht dat we hadden langs de weg. En op een gegeven moment reden we op een onverharde weg, wat hier vrij normaal is want om de zoveel kilometer heb je dat. Maar nu reden we gewoon op modder, dus we slingerden van de ene kant van de weg naar de andere kant van de weg. Het leek net alsof we op sneeuw reden. Gelukkig duurde het niet lang meer voordat we weer op de normale geasfalteerde weg reden en zo een beetje gas bij konden geven. Want alleen maar in die auto zitten is ook drie keer niks, en het weer zat ook niet mee want het bleef maar regenen. Toen we eenmaal in Whitehorse waren en ons appartement hebben gevonden, hebben we snel de bagage uit de auto geladen en wat boodschappen gedaan voor de komende dagen. We slapen in een Bed & Breakfast en dat ligt midden in een woonwijk. Die woonwijk leek wel het Rozendaal van Whitehorse. Allemaal grote huizen, met bijna allemaal een dikke auto voor de deur, en als dat nog niet genoeg is staat er ook nog een boot bij. Niet een opblaas boot van de Bart Smit, nee eentje waarvoor je ook een hele mooie nieuwe auto of mischien zelfs wel een tweede huisje kan kopen. We hebben Tante T weer bij het appartement achtergelaten met de boodschappen en is ze voor ons heerlijk gaan koken. Ondertussen zijn Ome F en ik naar het Visitor Center gegaan om daar wat informatie in te winnen over wat de mogelijkheden zijn hier in de omgeving. Zo werd ons verteld dat er een hele mooie treinreis is genaamd 'White pass & Yukon Route'. Die loopt van Whitehorse helemaal naar Skagway, dat in Alaska ligt aan de kust. Het schijnt dat het een prachtige route moet zijn, maar we konden niet reserveren want ze waren gesloten. Met nog wat andere foldertjes zijn we terug naar het appartement gegaan om Tante T weer te vergezellen. Ze had al bijna ons avondeten klaar en we konden zo aan schuiven. Ome F had nog even de website bekeken van die treinreis, maar dat bleek toch tegen te vallen. Je moest eerst 2,5 uur in een bus zitten naar de plaats Fraser in Britisch Colombia en dan kon je pas op de trein stappen. Na een rit met de trein van 1 uur en 3 kwartier was je dan in Skagway (Alaska) en na 2 uurtjes moest je dan weer 3,5 uur in de bus terug naar Whitehorse. Nou, daar beginnen we dus effe mooi niet aan. We houden mooi 300 dollar in de zak en verzinnen wel iets anders. Na het eten hebben we nog een dvd gekeken en zijn daarna lekker naar bed gegaan.