Dag 14 Maandag 27 juli - Reisverslag uit Dawson City, Canada van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 14 Maandag 27 juli - Reisverslag uit Dawson City, Canada van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 14 Maandag 27 juli

Door: Jasper Lagemaat

Blijf op de hoogte en volg Jasper

28 Juli 2015 | Canada, Dawson City

Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan. Na onze 'brunch' zijn we van start gegaan. Het was trouwens een brunch van 3 broodjes, 1 appelflap en een glaasje melk dus stelde allemaal niet zoveel voor. Als eerste hebben we een rondje door de stad gelopen, en wat een oude meuk is dat zeg. Alle gebouwen vallen nog net niet om. Maar het is toch wel heel apart. Al die gebouwen staan er al sinds dat er goud word gewonnen hier. En dat begon in 1898, toen er ongeveer 40.000 mensen woonden hier in Dawson. Maar toen de goudkoorts ophield in 1899 verlieten 32.000 mensen Dawson. Zelfs de weg is nog van zand, en er is geen 1 deel geasfalteerd. Het plaatsje Dawson City blijft zo omdat men wilt dat het behouden blijft want het staat ook op deWerelderfgoedlijst van Unesco. Het lijkt net alsof je terug in de tijd bent gegaan. We hebben het Visitor Center opgezocht en daar gevraagd wat de mogelijkheden waren om deze dag nog te doen, want we waren een beetje aan de late kant. Er is een wandeling rondom de stad, maar dat stelde allemaal niet zoveel voor. Ook is er een weg die een berg op gaat net buiten de stad en je een mooi overzicht krijgt over het hele gebied eromheen. Midnight Dome genaamd. Dus wilden we de berg op rijden, maar het begon in 1 keer heel hard te regenen, dus hebben we bij het Visitor Center een film gekeken over de geschiedenis van Dawson. Maar het was 3 x niks. We hebben wat foldertjes gelezen over Whitehorse en Haines Junction. Dat zijn de plaatsen waar we de komende week naar toe gaan in Canada. Tussen de foldertjes zat ook een folder over diepzeevissen. En ik vind vissen heel erg leuk, dus zijn we wat verder gaan informeren over het vissen hier in de regio. En de vrouw die ons hielp, ging een beetje voor ons rondbellen. Het was wel schrikken van de prijs, echt niet normaal. Voor een halve dag vissen betaal je 200 dollar, en een hele dag 300 dollar. Het zou wel een goede prijs zijn als je er een kilo goud bij krijgt, maar die krijg je er helaas niet bij. En meer foldertjes hadden ze niet liggen, maar ze vertelde ons dat we in Whitehorse moesten gaan informeren want daar weten ze er wel meer van. Onder tussen was het al gestopt met regenen en hebben we de auto gepakt en zijn naar de Midnight Dome gereden. Eenmaal op de berg heb je een fantastisch uitzicht! We hadden het geluk dat de zon scheen en je hele mooie foto's kon maken. We hebbn daar een heerlijk bankje gevonden dat mooi in de zon staat en hebben daar lekker een tijdje gezeten in de hoop dat we nog een beetje bij zouden kleuren. We hebben de hoop alweer op gegeven in het bruin worden en zijn weer terug gereden naar het hotel. Maar eerst nog even wat boodschappen gedaan voor ons eigen voorgerecht, wat tante T altijd heerlijk maakt! Bruschetta. Voor wie het niet kent, moet dat maar even op Google opzoeken. We hebben heerlijk bruschetta gegeten en zijn toen naar het restaurant gegaan dat bij het hotel hoort. We hebben er alle drie heerlijk gegeten! Ook werd ons verteld dat je 's avonds naar de Midnigt Dome moet gaan omdat je dan heel mooi de zonsondergang kan zien. Maar helaas begon het te regenen we daar aankwamen en zijn we maar weer terug gegaan naar het hotel. Dus eigenlijk is Dawson City voor een groot deel in het water gevallen. Jammer.