Dag 22 4 augustus - Reisverslag uit Wasilla, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 22 4 augustus - Reisverslag uit Wasilla, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 22 4 augustus

Door: Jasper Lagemaat

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Wasilla

De laatste dag in Valdez, maar de eerste dag in Wassila. Nog eerst even langs het Visitor Center gegaan om te vragen wat we onderweg nog allemaal konden doen aan wandelingen. Toen even de tank vol gegooid en meteen door. We zijn nog even langs de plek gereden waar we eer gister waren om een beer te spotten waar die dan een zalm uit het water kon vissen. Maar er zit nog een gebouw naast waar dat allemaal voor gemaakt is. Het is een bedrijf dat de vrouwtjes zalmen de kuit (eitjes) uit de vis halen en zo zalmen gaan kweken. Ze halen de vissen binnen via een vistrap die naar een groot basin lijdt. Dan gaan de vissen via een transportband naar binnen, en daar scheiden ze de mannelijke vissen van de vrouwelijke. De mannelijke gaan terug het water in, en de vrouwtjes worden bij de buik open gesneden en de eitjes worden eruit gehaald. En ik hoor jullie al denken "Wat zielig....". Nou dat valt eigenlijk wel mee want de zalmen die gaan toch dood binnen nu en 2 dagen. Als de vrouwtjes kuit kunnen schieten, zo noemen ze dat, dan zwemmen ze stroomopwaarts naar de plek waar ze geboren zijn om daar dan hun eitjes kwijt te kunnen. Zodra ze de eitjes kwijt zijn, gaan ze dood. En de mannetjes gaan ook dood. Precies om dezelfde reden. We zijn terug gegaan naar de auto en door gereden naar Wasilla. En ook vandaag hadden we prachtig weer dus de besneeuwde bergen kon je heel mooi zien in de verte. We zijn bij een parkeerplaats gestopt om er foto's van te maken, en hebben toen ook meteen een broodje gegeten want we zaten daar heerlijk in de zon met een prachtig uitzicht. Daarna zijn we naar beneden gereden waar een meer is en we hoopte dat we dan mooie foto's konden maken van het meer met de bergen op de achtergrond. Maar helaas dat ging niet, dus maar mooie foto's gemaakt van alleen het meer. En we zijn weer de grote weg opgereden. We zijn bij een tankstation gestopt want Tante T moest even plassen, en ome F en ik zijn naar het Visitor center gegaan wat er naast ligt. We hadden daar nog even gevraagd of er nog bijzondere dingen te doen zijn, en zo is er de Matanuska Gletsjer. Daar kan je met een kleine wandeling van ongeveer een kwartiertje naar de gletsjer lopen, en zelfs op de gletsjer, zonder dat je een gids nodig hebt. Dat sprak ons wel aan en zijn maar snel door gereden. Maar nog voordat we daar waren, kwamen we Lake Louise tegen. Lake Louise is ook in Canada en dat was zo mooi, dus konden we die niet in Alaska overslaan. Maar deze Lake Louise is niet zo mooi als die in Canada. De weg er naar toe was 32 km heen, en 32 km terug. Dus dat nam aardig wat tijd in, en niet omdat het 32 km is, ook vooral door de weg zelf. Het waren net natuurlijke drempels in de weg. Maar dat is niet alleen hier, bijna door heel Alaska is dat. Toen we weer op de normale weg waren kwamen we al gauw de Matanuska Gletsjer tegen, maar we hadden niet genoeg tijd om daar een wandeling te maken dus hebben we er maar een paar foto's van gemaakt en zijn we weer door gereden. Het duurde niet meer lang voordat we bij onze accommodatie waren en hebben gevraagd wat we allemaal konden doen hier in de buurt, en waar de dichts bijzijnde supermarkt is. We kregen een paar tips wat we allemaal konden doen, en de gastvrouw heeft zelfs voor ons naar een bedrijf gebeld die met een airboot langs een gletsjer vaart. Maar dat is donderdag pas dus morgen gaan we een paar mooie wandelingen maken. We zijn naar de supermarkt gereden en hebben daar weer de dagelijkse boodschappen gedaan. En dit is niet een doorsnee supermarkt, dit is weer een supermarkt waar de jachtgeweren tegenover het brood liggen. Ook hoorden we gister avond op het nieuws dat het Nederlandse leger kogels te kort komt, dus moesten ze maar als oplossing 'pang pang' zeggen. Terwijl je die kogels gewoon hier in de supermarkt kan kopen. Misschien een goed idee om de minister van defensie eens op vakantie te sturen naar Alaska, dan kan ze gelijk wat mee nemen. Weer terug in het huisje heeft tante T lekker gekookt voor ons en hebben dat ook met alle liefde opgegeten. En zo zijn we alweer aan het einde gekomen van deze dag, tot morgen.