Dag 8 21 juli - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 8 21 juli - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 8 21 juli

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

21 Juli 2015 | Verenigde Staten, Denali

Iets later opgestaan dan normaal omdat we alle drie wel een beetje moe waren, maar toch nog een leuke dag gehad. Na het ontbijt zijn we naar het 'Denali National Park' gereden. Dit is een nationaal park van ruim 19.000 vierkante kilometer. We zijn eerst richting het informatie centrum geweest van het park om informatie in te winnen wat de mogelijkheden zijn in het park. We konden met een georganiseerde bus het park rond en wandelingen maken, of met een soort 'hop on, hop off' bus het park rond en daar wandelingen mee maken. We hebben voor de hop on, hop off gekozen omdat je dan veel meer vrijheid hebt. Je kan dan zelf bepalen waar je uitstapt en wanneer je weer opstapt. Maar het was te laat om dat nog te gaan doen dus zijn we met de auto het park ingereden tot een punt waar je niet verder mocht met de auto. Daar hebben we de auto geparkeerd en een korte wandeling gemaakt rondom de rivier. Hier in Alaska heb je niet de 'big 5' maar de 'big 4'. Daar onder vallen de: Zwarte beer, Grizzly beer, Moos en de Kariboe. Eentje hebben we er al af kunnen strepen vandaag, en dat is de Kariboe. Kariboe kan je een beetje vergelijken met een hert. We kwamen hem al in het begin van de wandeling tegen midden op een eilandje in de rivier. We hebben al een paar foto's kunnen maken, maar als je aan de andere kant van de rivier staat kon je hem nog mooier op de foto zetten. Dus hoopten we dat hij er nog zou liggen als we aan de overkant zouden zijn. Verder onderweg ben ik van het pad afgegaan en heb ik hoger terrein opgezocht om zo betere foto's te kunnen maken van het landschap. En gelukkig heeft onze hoop ons niet in de steek gelaten want de kariboe lag er nog. En wat een bakbeest is dat zeg. Hij lag dan wel een beetje te slapen, maar het gewei is bijna net zo groot als ik. Ik ben er redelijk dichtbij kunnen komen maar natuurlijk weer niet te dichtbij want anders zou die in de aanval gaan. We hebben een paar mooie plaatjes kunnen schieten en zijn terug gegaan naar de auto. We hadden nog wat boodschappen nodig en hebben bij een winkeltje langs de kant gestopt. Tante T en ik zijn de boodschappen gaan doen en Ome F ging verderop kijken bij allerlei winkeltjes. Toen we klaar waren met de boodschappen kwam Ome F terug met een foldertje over quad rijden. Mij leek dat natuurlijk een goed idee, alleen Tante T vond het geen goed plan. Dus zijn Ome F en ik maar met z'n tweeën gegaan. We hebben gereserveerd voor vanavond 7 uur en konden nog mooi een hapje eten thuis. Na het eten hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de ontmoetingsplek gereden. En wat was er aan de hand, regen..... Gelukkig hadden we regenjassen mee want de vrouw vertelde ons vanmiddag dat we beter een regenjas mee konden nemen tegen al het stof, maar dat stof werd nu water. Dus dat geluk hadden we dan wel weer. Na een korte uitleg over de quad's kregen we allemaal een helm en moesten we als eerst een oefenterrein over rijden om onze "skills" te laten zien. Mocht je niet goed genoeg kunnen rijden, moest je met een gids meerijden, maar mijn rijvaardigheden waren natuurlijk perfect en ik mocht zo door rijden. Door de regen die we hadden waren alle gaten in de weg gevuld met water, en dat maakte alles veel spectaculairder. Ome F en ik reden als eerste 2 achter de gids aan en dat hadden we in ons voordeel, zo konden we een beetje gas terug nemen en daarna vol gas door de plassen met modderwater rijden. We zijn onderweg 3 keer gestopt bij mooie uitzicht punten, waar we uitzicht hadden op een schitterende en complete regenboog, waar we mooie foto's van gemaakt hebben. Ëén ding is zeker over het quad rijden, het is letterlijk en figuurlijk moddervet! Het was ook niet zomaar een quad, het was een grizzly quad. Dus we kunnen nu zeggen dat we op een grizzly hebben gereden. Het enige nadeel was alleen dat we helemaal zeik- en zeiknat waren geworden. We stonden te soppen in onze schoenen. Morgen willen we allerlei wandelingen gaan maken in het park, maar onze wandelschoenen zijn dus ook zeiknat geworden. Dus hebben we ze even onder de douche schoongespoeld en gedroogd met een haardroger. Na een lekkere douche hebben we de tafel weer klaar gemaakt voor een ouderwets potje kezen en daar de dag mee afgesloten.