Dag 21 3 augustus - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu Dag 21 3 augustus - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Jasper Lagemaat - WaarBenJij.nu

Dag 21 3 augustus

Door: Jasper Lagemaat

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Valdez

Wat een prachtige dag vandaag! Echt geweldig! We hebben de Prince William Sound Cruise gemaakt naar de Meares Glacier. Om 09:00 hebben wij ons gemeld en moesten nog een halfuurtje wachten voordat we de boot op gingen. Om 09:45 vaarden wij weg uit de haven om ons avontuur tegemoet te gaan. En we waren nog geen 5 minuten onderweg en we hadden al onze eerste wilde dieren gespot. De zeeotters. En wat een luie beesten zijn dat zeg. We kregen een klein boekje welke wilde dieren we allemaal tegen konden komen. En bij de dieren stond ook een kleine beschrijving over hoe ze leven. En die otters doen eigenlijk niet zoveel. Een beetje op hun rug liggen in het water en lui zijn, dat is wat ze doen. Na de otters vaarden we steeds verder weg van de haven en werd de natuur mooier en mooier. Alle gletsjers die je ziet zijn echt super mooi! En we hadden echt het geluk dat we een strakke blauw lucht hadden, want Valdez staat bekend om zijn velen regenachtige dagen. Dus door dat mooie weer werd alles ook een stuk mooier. Ook voor op de foto's is dat veel mooier en leuker om te zien. Toen we helemaal geen kust meer zagen kwamen we de vissersboten tegen. De kapitein kon precies uitleggen waar ze op visten, en waar ze mee bezig waren. Niet veel later had de kapitein een adelaar gespot, en wat een prachtige beesten zijn dat zeg. Bijna de hele boot stond met de camera al klaar toen de kapitein dat omriep een foto van te nemen, maar we hadden niet zoveel tijd dus zijn we verder gevaren. We kwamen steeds dichterbij de Meares Gletsjer maar we kwamen eerst langs de Columbia Gletsjer. En van die gletsjers vallen steeds brokken ijs af, en die drijven dan zo verder de zee op. Dat is best mooi om te zien al dat ijs in het water, en sommige zijn heel helder blauw van kleur, wat prachtig is! Ze lagen ook allemaal in 1 lijn in het water. De kapitein legde uit dat het door een bepaalde stroming komt in het water. Er werd omgeroepen dat ze binnen een kwartiertje lunch gingen serveren, maar dat kwartiertje werd een half uur want er waren orka's in de buurt! En ja hoor daar zwemmen, ik denk dat ze wel met een stuk of 7 of 8 waren. Jammer genoeg maakten ze geen hoge sprongen uit het water, maar het blijft toch mooi om ze zo in het wild te zien zwemmen. En alleen van die orka's had ik al 80 foto's gemaakt, moet je nagaan hoeveel ik er aan het einde van de dag zal hebben. De orka's waren alweer onder en we gingen lekker lunchen. We gingen een zijarm in van De Prince William Sound waar aan het einde dan de Maeres Gletcher is. En hier kwamen we steeds meer dieren tegen. Weer een paar otters als eerst. En daarna zeehonden. Die zijn denk ik net zo lui als die otters. Een beetje op een stuk ijs liggen en dik zijn, meer doen ze niet. Ja af en toe het water in om wat te eten. De stukken ijs in het water werden steeds groter en groter dus dat betekent dat we ook dichterbij komen. Weer kwamen we een paar zeehonden tegen, maar daar kwamen we niet voor, we kwamen voor de gletsjer. En die is nu in zicht. Van een afstand is het al heel indrukwekkend, en hoe dichterbij je komt, hoe indrukwekkender die word. En zoals ik al net zei over die stukken ijs in het water vallen, wilt iedereen het hier op de boot zien vallen. We stopten een kilometer voor de gletsjer, en dan denk je "Een kilometer, is dat niet ver weg?".
Nee dat is het zeker niet, want die gletsjer is echt achterlijk groot. De motor werd uitgezet en iedereen stond al met de fototoestellen klaar om dat vallende ijs vast te leggen. We hoorden steeds hele harde knallen, en de kapitein legde uit dat dit lucht is dat ontsnapt uit het ijs. Maar wij noemen het maar gletsjer scheten. En daar valt al het eerste ijs. Maar niet zo heel groot, en toch blijft het heel indrukwekkend. Helaas heb ik het niet vast kunnen leggen, maar we bleven nog een tijdje liggen. En daar valt het tweede brok ijs, en het enige wat je toen hoorden waren alle fototoestellen die helemaal los gingen, net zoals ik. Maar het gekke is, dat als het ijs het water raakt, dat je dan pas de knal hoort als het ijs eraf valt. En zo bleef het ijs eigenlijk wel vallen, en zo komen er wel steeds 20 foto's bij. Maar na ongeveer een half uurtje zijn we weer richting de haven gevaren. En eenmaal weer op het open water zaten we in de dichte mist, helaas.... Maar daar kan je helaas niks tegen doen. We zijn nog bij een eiland gestopt waar papegaaiduikers zijn. En even verderop nog een 'chil' plek voor zeehonden. Maar we gingen weer de dichte mist in dus konden we geen walvissen spotten of andere dieren. Toen we uit de mist kwamen waren we al weer bijna bij de haven. Weer op het vaste land hebben we nog even wat foto's van de haven gemaakt en zijn we naar de supermarkt gereden om ons eten bij elkaar te halen. En dan zijn jullie wel gewend dat Tante T voor ons gaat koken, maar deze keer even niet want we waren laat terug. Dus hebben we maar lekker simpel een pizza gekocht. In het appartement hebben we pizza's in de oven gedaan en zijn we foto's gaan kijken. En ik heb best veel foto's gemaakt, maar 513.... Dus dat duurde wel even voordat we ze allemaal gezien hadden. We zijn met de foto's begonnen maar het duurde zo lang dat we even een pauze moesten nemen want de pizza's waren klaar. Met de pizza achter de kiezen hebben we de foto's af gekeken en hebben zoals gewoonlijk de dag afgesloten met het wel bekende kezen.